R.I.P. 10 vidéki szárnyvonal - közöttük egy villamosított, és egy most felújított zárt be a mai nappal. A MÁV azzal (is) magyarázta a bezárásokat, hogy egyszerűen nincs eszköze, hogy oda járműveket biztosítson, illetve indok volt egyebek között az is: kihasználatlanok a vonatok. Pedig az EU-ban számos országban nem hogy megszüntetnék az ilyedtén kötöttpályás közlekedést, hanem fejlesztik inkább. De hát Magyarország előre megy, nem hátra...
Tény, van jó pár olyan vasútvonal kishazánkban, melyek kihasználtsága finoman szólva is alacsony. Tény az is, hogy nagyon sok esetben tettek ezért rendesen a vasúti közlekedésért felelősek is, amikor hagyták lerohadni a pályákat, és így a vonat érezhetően lassú lett, és a menetrendet sem nagyon tartotta. Tettek a kihasználtság csökkenéséért akkor, amikor az elmúlt 40-50 évben a vidéki kisebb vonalakra nem vettek új járműveket, maximum a fővárosi elővárosi közlekedésből "kikopott" kocsikat vezényelték le vidékre. És nagyon sokat nyomott a latban az is, hogy olyan eszetlen menetrendeket készítettek sok helyen, aminek nem volt semmi köze a való élethez (olyankor volt vonat, amikor a kutya sem akart vele közlekedni), illetve semmihez sem csatlakoztak.
És igen, természetesen vannak, voltak olyan vonalak is, ahol a vasútállomás a falvaktól kilométerekre épültek meg (igaz persze, nem mindegyik). És igen: nincsenek vasúti kocsik, mozdonyok, amiket oda lehetne vezényelni.
No de miért? Nagyon egyszerű: a kormányzatok magas ívben tettek a vidékre, mert a fejlesztéseket Budapestre, és az elővárosokra koncentrálták. (meg olyan baromságra, mint a kelebiai vonal felfejlesztése). Míg más országokban a klímavédelem kapcsán (is) sok-sok pénzt áldoztak arra, hogy fenntartható vonatközlekedést üzemeltessenek: kishazánkban minden fillért sajnáltak az ágazattól. Saját gyártású gépeket sem lehet beállítani, hoszen a hazai gyártás csak a multik összeszerelő műhelyeiben testesül meg - ők meg a fővárosi elővárosi közlekedésre koncentrálnak.
Összességében az mindenképpen megállapítható, hogy voltak azért itt érdekes vonalmegszüntetések. Teszem azt Miskolc-Tiszaújváros, amely egy villamosított vonal a teljes szakaszon. Ide még csak nem is BZ-Mot-ok kellettek (melyek lassan elkopnak), a jó öreg V43-asok is elcibálták az öreg kocsikat.
Vagy a felújításával éppen elkészült Balasagyarmat-Ipolytarnóc vonalat... Ráköltöttünk egy valag pénzt, most meg close...
A magyar vasút haldoklik, és nagyon sokan kellettek hozzá, hogy ide jusson. Kellett hozzá Orbán, de kellett éppen úgy Antal, Horn és a többiek is. Vajon így a 25-ödik órában nem szólal meg sehol a vészcsengő? Vagy a közlekedés klímavédelme Magyarországon kimerül az ivóvízbázisunk tönkretételében? (az akkugyárak sorát értem ezalatt).
Ez a vasút nem az a vasút, ami régen volt! Mert sok mindent lehet mondani a vonatokra, de azért korábban reális alternatívája volt a közúti közlekedésnek. Árban mindenképpen. Míg ma... És sajnos a fővonalak kivételével a színvonal megragadt a korábbi évtizedek szintjén. Én, bár keveset vonatozok - nagyon sajnálom a sokszor vadregényes tájakon zötyögő vonatok eltűnését, mert sok fantázia lett volna bennük... Nem úgy, mint a sokmillióból fenntartott felcsúti Orbán vasútnak...
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Etniez 2023.08.03. 12:37:14
Valakinek a GDP-t is meg kell termelnie... Maradjunk annyiban, hogy azt a minimális fejlesztést az a terület kapta, ami a legkihasználtabb.
Nincs ezzel semmi baj. Arról nem Budapest tehet, hogy a Fidesz leszarja a vidéket (is).
Etniez 2023.08.03. 12:40:15
Antal kb 2 évet, Horn talán 4 évet ármanykodott szemben Orbánnal, aki már 17. éve dúlja az országot.
Szóval na....
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.08.03. 13:46:34
xunilo 2023.08.03. 16:27:45
0dzsud0 2023.08.03. 21:52:42
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.08.04. 00:17:08
Ha régen egy állomás egy szemlekor így nézett volna ki, azért valaki talán még börtönbe is ment volna. Én a vasútállomás mellett töltöttem a gyerekéveimet, sosem láttam ehhez hasonlót, de most sem. Régen a vasútnál komolyan vették a rendet, hát nem véletlen, hogy a katonai egyenruhához hasonló ruhában jártak a vasutasok, vállappal, rendjellel, tisztelegtek, jelentést tettek és így tovább. Egy ilyen óriási szervezet nem működött volna szigorú rend nélkül. Az, hogy a forgalmista ott áll a gaz közepén, a kép jelzése szerint Balassagyarmaton, önmagában is mutatja a gyászos morális állapotot.
És ez igazán nem pénz kérdése. Egy darab benzines kézi szegélynyíróval egy hét alatt végig lehet menni egy ekkora állomáson, egy másik ember meg szedi össze. Csak akarni kellene.
Etniez 2023.08.04. 12:44:56
Mondom, sikerült megragadnod a probléma gyökerét.
Etniez 2023.08.04. 12:45:57
Egyébként együtt éltem anyáddal, fiam.
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.08.04. 14:25:27
Ha tényleg nincs ember és tényleg nem fér be egy milliárdos nagyságrendű felújításba egy fűnyíró, akkor nem a kopott vasúti kocsikon kell bánkódni, hanem ezen, mert ez már tragédia volna. Vagy az a helyzet, hogy lenne minden, ami kell, csak szarnak rá. Na ez az, ami a nagyapám idejében, ahogy mondtam, nem történhetett meg. Ha dzsuvás a váltó, akkor be is szorulhat, az pedig már egy nagyon veszélyes állapot, ezt hanyagságból kockáztatni már bűncselekmény. Egy ilyen állomáson, hacsak nincs nagy tolatóforgalom, nem szokták a váltókat sűrűn állítani. A gaz néhány nap alatt megnő annyira, hogy a sínhegy és az egyenes szál közé benőjön, aztán jön egy torlódás, a forgalmista kerülőre akarja küldeni az egyik szerelvényt, vagy félre akar tenni egy tartalék kocsit, ahogy itt is látjuk, fordítaná a váltót, az meg becsípi a szemetet. Négy milliméter a tűrés, azon túl már be sem kattan, jön vissza a hibajel, és kezdődik a kapkodás. Máris ki kell küldeni két műszakist, hogy nézze meg és tegye rendbe, a forgalmat pedig addig is meg kell variálni. Ez már olyan fennakadás, amit a forgalmi irodában naplózni is kell. Mindezt csak azért, mert gaz veri fel az egész állomást.
Engem jobban aggaszt ez a kép, mint az, hogy a BZMotok le vannak strapálva, mert a járműveket, ha kevés pénzből is, de karbantartják, ezen az állomáson viszont már kaszálni sem szoktak. A járófelületek szegélye fehérre van festve, ahogy elő van írva, szóval szerintem nem igaz, hogy nincs ott senki, aki munkára fogható lenne. Itt az állomásfőnököt, esetleg a körzeti műszaki ellenőrt kérdezném meg, hogy mégis mit képzel maga elé, ha egy vasútállomásról hall.
0dzsud0 2023.08.04. 14:32:29
Szerintem meg akkor láttál utoljára p.nát, amikor kijöttél az anyádból, te örökszűz, te. :((
Etniez 2023.08.04. 15:24:07
A két általad említett gyár vidéken található, de ezeb kívül még sok-sok gyár van, amelyek biztosítják a munka melletti szegénységet a környék lakosságának.
Ezzel szemben Budapest termeli a GDP-t a fehér galléros munkával és turizmussal.
Te szalmabáboztál te kis gyökér, kaptad ami járt.
Etniez 2023.08.04. 15:26:51
Honvéd Kórház is szépen fel lett Mészarosozva, 'oszt se nővér, se orvos sincs már benne. MÁV mitől lenne más?
13 évnyi fidesz után már az is csoda, hogy bármilyen közszolgáltatás működik.
Hamarosan víz sem lesz sok helyen, pedig az nem luxus.
Mire ti felébredtek, már mindennek vége lesz.
0dzsud0 2023.08.04. 16:07:29
Budapest még Pest megyével együtt sem járul hozzá az országos GDP feléhez, és ennek egy (nem elhanyagolható) része is csak papíron jön innen, ténylegesen nem. Te debil f@sz.
"kaptad ami járt."
Uh, egy pillanatra megijedtem, hogy elnyertem büntetésem és valami utolsó kórházi csicska lettem én is Londonban. Nem vagyok szent, de azért ezt mégiscsak aránytalannak éreztem volna. :)
0dzsud0 2023.08.04. 16:15:26
Pubi, te amúgy hiába hízelegsz ám magadnak, te még véletlenül sem a felébredt ember vagy attól, hogy ki tudtál menni külföldre a végzettségedet nem igénylő munkakörbe csicskulni. Ezt nem felvilágosultságnak, hanem sikertelenségnek hívják, csaxólok. A hazai állapotokat tök hiteltelen onnan kommentálnod, ha az elmúlt évtizedben maximum csak nyaralni/rokonlátogatni jöttél haza. De tudod ezt persze te is, csak hát van egy pár komplexus, valljuk be! :)