Tény: sok a baleset az autópályákon, az alapjarat.hu cikke szerint az egyik elgondolás az lenne, hogy a maximális sebességeket lecsökkentsék 100/80 km/h-ra, mivel ezzel jelentősen csökkenteni lehetne a balesetek számát... De vajon EZ megoldás lenne?
A számok makacs dolgok, és azok azt mutatják, hogy csak a hazai sztrádákon, és csak 2022-ben mintegy 500 baleset történt, sajnos több is halálos áldozatokkal járt. Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC)-ban éppen ezért merült fel a sebességek csökkentésének szükségessége, amelyet a megfelelő fórumokon szorgalmaznak is. Elképzelésük szerint a személy és kisteherautók sebességét 100-ra, a kamionokét pedig 80-ra mérsékelnék.
Az alapjáratosok kiszámolták, hogy ennek bevezetése kishazánkban milyen időveszteséggel járna. Adataik szerint például egy Budapest-Pécs (132km) út menetideje 132-ről 162 percre nőne. Mondjuk, nem olyan vészes a 30 perc, kivéve ha valaki nagyon időre menne... És persze a Budapest-Bécs 148 perce a 181-re növekedés is még elviselhető lehet. Valamivel azonban nem számoltak.
Az autópályáink (főleg az M1-M7) már most sem mindig használható akadálymentesen akkor sem, ha nincs baleset, vagy útfelújítás (valamelyik mindig van), hiszen a kapacitása feletti autómennyiség akar rajta A-ból B-be eljutni. Ugyanennyi autónak, lecsökkentett sebsséggel ez a sávmennyiség nagyon kevés lenne/lesz. Vagyis lehet, hogy a balesetek csökkenhetnek (bár még az is kétséges), de hogy a zsúfoltság nőni fog, az majdnem borítékolható. Rendszeresen tapasztalom ezt olyankor, amikor olyan településen megyek keresztül, ahol az egész községben 30-as korlátozás van.
És még valami: ha 100-ra le lenne húzva a határ, akkor a személyforgalom egy része lehet átterelődne az alternatív útvonalakra - amelyek állapota most is gyalázatos - kevés kivételtől eltekintve. Minapi tapasztalatom volt, hogy egy 220km-es távolságon alig 20 percet buktam csak úgy, hogy nem mentem fel a sztrádára (205km-en keresztül tudtam volna pályázni). Mondhatnád: ha átmennek az alsóbb utakra, akkor nem lesz zsúfoltság... De lesz, mert a kamionok nem mehetnek átmenő forgalomnál a főútra, ők csak pályázhatnak. De visszatérve a főutas közlekedésre: a megnövekedett terheléssel még gyorsabban romolhat azok állapota. És az állagromlás + megnövekedett forgalom= esély a több balesetre, vagyis amit nyerünk a réven, bukjuk a vámon.
Szerintem mi lehetne a megoldás? Szerintem... Más vezetési kultúra... Mert ameddig azt sem tudja a magyar sofőr, mi az a cipzárelv, vagy hova álljon a sztrádán baleseti torlódáskor, botorság lenne "elvárni" tőle, hogy betartsa a 130-at akár... Tehát, ha máshogy nem megy, hatalmas birságokkal a szabálykövetés felé terelni az autós társadalmat. És emellett (mert a balesetek egy része a zsúfoltságból adódik) a pályák és a főutak kapacitását növelni, illetve állagukat javítani. És egy a mindenkori magyar vezetéstől teljesen idegen gondolat: olyan szintre emelni, és olyan áron kínálni a tömegközlekedést, hogy megérje (anyagilag, időben, komfortra) átülni az autóból vonatra, autóbuszra...
És szerinted?
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2023.07.24. 18:00:12
Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.07.24. 18:52:51
...amelyek lakott településeken át vezetnek, ahol eleve nagyobb eséllyel történik baleset. S ezeknél a személyi sérülések száma és súlyossága is nagyobb lesz a gyalogosok, kerékpárosok, kismotorosok stb. mérsékeltebb szabálykövetése miatt.
szepujvilagponteu 2023.07.24. 22:59:32
Ződ2000 · http://egzostive.com 2023.07.25. 10:45:06
Vezessük be az 50/h-t az autópályán is, mivel 50 felett a karambolban jelentősen megnő a halálos balesetek kockázata. Az egy Budapest Nyíregyháza vonalon csak három-négy óra különbség.
Sőt tiltsuk ki a pályáról az összes öreg stiftet és minden 25 évnél idősebb autót mert azok törésbiztonsága nevetséges.
Most komolyan. Nagyobb baromságot nem lehet kitalálni?
Németországban simán elközlekednek 160 felett, és simán megoldják hogy nem halnak bele hogy hirtelen ott a 80-as útépítős szakasz.
Persze ott kicsit más a közlekedési kultúra (nagyobb felelősségérzettel, csapatjátékosokkal) de ilyen ökörség helyett sokkal célravezetőbb lenne mondjuk ÉRTELMESEN odafigyelni hogy betartsák a szabályokat.
Értelmesen, mert ha egy rendőrnek kiadják hogy vadásszanak bevételre egy stop táblánál akkor képesek azért büntetni hogy te nem a vonalnál áltál meg hanem elcsorogtál addig hogy láss is valamit. Nem vicc, és ezt még közzé is tették…
Szóval ilyen ökörségről kár vitázni, miközben a legsűrűbb balatoni forgalomhoz nem képesek pár rendőrt kivezényelni csak helyszínelni.
Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.07.25. 10:55:18
Ne hülyéskedj már! Jössz az 50km/h-val, amikor sorra vezetik be a 30-at? Végre egyszer járjunk elöl, ne mások után kullogjunk. Ha lúd, legyen kövér, vezessük be a 0km/h-t az autópályákon. Ezt próbálja bárki überelni!
Bognár L · https://bognarstudio.hu/ 2023.07.25. 11:16:23
Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.07.25. 12:23:13
0km/h max. sebességnél mindegy.
Komolyabban: @Ződ2000: említi a közlekedési kultúrát, ami nálunk nem túl magas, a németországihoz képest főleg nem.
A kérdés persze az, miként lehetne javítani. Az biztos, hogy értelmetlen korlátozásokkal (amilyen pl. a 130 csökkentése) garantáltan nem. Az ilyesmi még a szabálykövető vezetőket is a be nem tartásra készteti.
Szakács Tanuló 2023.07.25. 12:48:12
A gyakorlati vizsgálatok szerint az út átbocsájtóképessége kb 50 km/óra körül maximális (már viszonylag "nagy" a sebesség és nem kell túl nagy követési távolság). Ennél nagyobb sebességek esetén már csökken az átbocsájtási kapacitás. Tehát, a poszt kijelentésével ellentétben: a 130-ról 100-ra csökkentéskor az átbocsájtóképesség _növekszik_, nem pedig csökken azzal együtt, hogy az egyedi eljutási idő természetesen növekszik.
Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.07.25. 13:37:56
Nagyon érdekes, van erről mondjuk egy grafikon?
Az sem mindegy ui., milyen meredeken csökken az átbocsájtóképesség a maximum előtt és után. Érdemes lenne ezt összevetni a sebesség reciprokának változásával, ami ugye a menetidő változását mutatja.
Zionnépe 2023.07.25. 14:30:48
Valamit nagyon benéztünk a közlekedésben, ha ez ide vezet !
erol 2023.07.25. 14:43:26
Szakács Tanuló 2023.07.25. 14:48:40
A Közlekedéstudományi Szemle többször foglalkozott a témával. Ez a cikk, illetve a 6. ábrája kb. jól szemléteti a helyzetet (bár szerintem ez inkább modell, mintsem mérés alapú):
real.mtak.hu/103011/1/13_PDFsam_ktsz%202020_04.pdf
A következő előadásfólia-csomag utolsó kockája talán kicsit régebbi, de pontosabbnak, differenciáltabbnak tűnik:
ktkg.bme.hu/wp-content/uploads/2019/09/ForgTech_EA3_kovtav_sebeloszlas.pdf
Zionnépe 2023.07.25. 16:40:30
Plusz ott gáncsolják a közösségi közlekedést és mikromobilitást is, ahol csak tudják.
Persze az utóbbit is dilettánsok fejlesztik, tank méretű rollerek amik 100-al is tudnak menni, meg pici egy-két kerekű vacokok amik lényegi figyelmeztetés/előgyázatossági intézkézkedések nélkül merülnek le a forgalom közepén.
Legalább erre fordítanának nagyobb figyelmet és segítenének a közlekedéstudományi intézetek közösen fejlesztni a gyártókkal.
Nyilván mindenki autózik, ha nem lát értelmes alternatívát, illetve képtelenek foglalkozni vele.
Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.07.25. 19:14:50
Köszönöm, átnézem őket.
Addig is annyit jegyeznék meg, hogy _abszolút_laikusként_ az merült fel bennem, hogy kizárólag az áteresztőképességet nézve a dugók egyfajta szabályozást hajthatnak végre, amennyiben az átlagsebesség csökkentésével növelik az áteresztőképességet.
Már ha az átlagsebesség itt mérvadó, amit nem tudok.
Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.07.25. 19:21:52
Persze fogyasztás és károsanyag-kibocsájtás szempontjából nyilván nemkívánatosak.